سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات و تحقیق های برتر

خبر واحد به عنوان یکی از منابع و مستندات استنباط احکام شرعی مورد توجه و همواره میان فقیهان، در حجیت و عدم حجیت آن اختلاف نظر بوده است، در دوره‌ای نظر مشهور، عدم حجیت خبر واحد و در دوره­ دیگر، حجیت خبر واحد بوده است و تاکنون نظر مشهور، حجیت خبر واحد است، اما در این منابع از جهت شمول حجیت خبر واحد نسبت به امور مهمه، تفکیکی صورت نگرفته است.
این نوشتار بر آن است که با توجه به وجود وسایط زیاد در نقل خبر، که به نوبه‌ خود موجب افت واقع نمایی خبر می‌شود و از سوی دیگر، با توجه به‌ ابتنای مذاق شارع و سیره‌ عقلا در امور مهمه( جان، آبرو و فروج )، بر لزوم رعایت احتیاط، اکتفا به خبر واحد برای وضع قوانین( همچون رجم زانی و اعدام مرتد) در حوزه‌ امور مهمه، مخالف مذاق شارع و سیره‌ عقلا بوده، و در نتیجه، فاقد پشتوانه‌ عقلی و شرعی است.

مقاله خبر
خبر چسیت؟ پرسشی کوتاه که پاسخ جویی برای آن بخش وسیعی از ادبیات روزنامه نگاری را شکل داده است.
خبر، پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.
خیلی از خبرها به چاپ می‌رسند، اما روز بعد یا مدتی بعد تکذیب می‌شوند.
بنابراین، تعریف فوق نیز فقط بخشی از مفهوم خبر را در بر می‌گیرد، اما در عین حال باید افزود که بر خلاف پیشین، که خبر را گزارش می‌خواند، در این تعریف، خبر پیام نامیده می‌شود.
چگونه می‌توان بوسیله یک خبر، اطلاع رسانی را به بهترین شکل انجام داد؟ این مقاله به آموزش اولین اصل خبر نویسی یعنی عناصر 6 گانه خبر اختصاص دارد و از خبرنگاران گرفته تا مدیران روابط عمومی و مدیران شرکت‏‌‌های کوچک که می‌خواهند اخبارشان را- چه از طریق سایت‌‌هایتان و چه از طریق سایر رسانه‏‌ها- به اطلاع مخاطبانشان برسانند، باید آن را بیاموزند.
در واقع آشنایی با این اصول، از مهارتهای آموزش خبرنگاری در هر مدرسه روزنامه نگاری است، اما متاسفانه بسیاری از خبرنگاران با سابقه هم رعایت این عناصر را گاهی از قلم می‌اندازد.
بنابراین مرور این مقاله و مثال‏‌‌های آن می‌تواند به بازآموزی آموخته‏‌ها منجر شود.

منبع : مقاله خبر